اقم الصّلوة لدلوک الشّمس الی غسق اللّیل وقران الفجز انّ قران الفجر کان مشهودا 78/اسراء نماز را وقت زوال آفتاب تا اوّل تاریکی شب بیاد آر و نماز صبح را نیز بجای آر که آن به حقیقت مشهود نظر فرشتگان شب و فرشتگان روز است. من صام لله فی یوم صائف سقاه الله من الظّما من الرّحیق المختوم. کسی که در روز گرم تابستان روزه بدارد،خداوند او را از تشنگی قیامت با رحیق مختوم سیراب می کند. تفسیر تنونه/جلد26 احلَّ لکم لیلة الصیّام الرّفث الی نسائکم هنَّ لباس لکم و انتم لباس لهنَّ علم الله انَّکم کنتم تختانون انفسکم فتاب علیکم و عفاعنکم فالان باشروهنَّ وابتغوا ما کتب الله لکم و کلوا واشربوا حتیَّ یتبینَّ لکم الخیط الابیض من الخیط الاسود من الفجر ثمَّ اتموَّا الصیام الی اللَّیل ولا تباشروهنَّ و انتم عاکفون فی المساجد تلک حدود الله فلاتقربوها کذلک یبیَّن الله ایاته للنَّاس لعلَّهم یتَّقون . 183/بقره آمیزش جنسی با همسرانتان ، در شب روزهائی که روزه میگیرید ، حلال است . آنها لباس شما هستند ؛(هر دو زینت هم و سبب حفظ یکدیگرند ).خداوند می دانست که شما به خود خیانت می کردید ؛(و ایبن کار ممنوع را انجام می دادید ؛)پس توبه شمارا پذیرفت و شما را بخشید . اکنون با آنها آمیزش کنید و آنچه را خدا برای شما مقرر داشته طلب نمایید ! و بخورید و بیاشامید تا رشته سپیده صبح از رشته سیاه شب برای شما آشکار گردد!سپس روزه را تا شب،تکمیل کنید! ودر حالی که در مساجد به اعتکاف پرداخته اید،با زنان آمیزش نکنید!این،مرزهای الهی است؛پس به آن نزدیک نشوید!خداوند، این چنین آیات خود را برای مردم روشن می سازد،باشد که پرهیزگار گردند!
یا ایهّاالذین امنوا استعینوا بالصّبروالصّلوة انُ الله مع الصابرین 153/بقرة ای اهل ایمان در پیشرفت کار خود صبر و مقاومت پیشه کنید و به ذکر خدا و نماز توسُل جویید که خدا یاور صابران است.آنچه که به عنوان یک تکیه گاه مهم در کنار صبر معرفی شده صلوة(نماز) است.لذا در احادیث اسلامی می خوانیم: کان علُی"علیه السُلام" اذا هاله شیء فزع الی الصلوة ثم هذه الایة واستعینوا بالصبر والصلوة. هنگامی که حضرت علی علیه السلام با مشکلی روبرو میشد به نماز بر می خاست و بعد از نماز به دنبال حل مشکل می رفت و این آیه را تلاوت میفرمود:واستعینوابالصبر و الصلوةاز این موضوع هرگز نباید تعجب کرد،زیرا هنگامی که انسان در برابر حوادث سخت و مشکلات طاقت فرسا قرار می گیرد،نیروی خودرا برای مقابله ی با آنها ناچیز می بیند،نیاز به تکیه گاهی دارد که از هر جهت نامحدود و بی انتها باشد،نماز او را با چنین مبدئی مربوطمی سازد،وبا اتکاء بر او می تواند با روحی مطمئن و آرام،امواج سهمگین مشکلات را در هم بشکند.بنابراین،آیه فوق در حقیقت به دو اصل توصیه میکند: یکی اتکای به خداوند که نماز مظهر آن است و دیگری مساله ی خود یاری و اتکای به نفس که به عنوان صبر از آن یاد شده است. منبع:تفسیر نمونه/جلد1 واقیموا الصٌلاة وآتوا الزٌکاة وارکعوا مع الراکعٌین 43/بقرة
ونماز بپا دارید وزکات بدهید وبا خداپرستان حق را پرستش کنیدبا این که دستور اخیر،اشاره به مساله نماز جماعت است،ولی از میان تمام افعال نماز تنها"رکوع"را بیان کرده و می گوید:"با رکوع کنندگان رکوع کنید" این تعبیر،شاید به خاطر آن باشد که نماز یهود مطلقا دارای رکوع نبود،این نماز مسلمانان است که یکی از ارکان اصلی آن رکوع محسوب می شود.جالب این که نمی گوید:نماز بخوانید،بلکه می گوید:اقیموا الصّلاة"نماز را به پا دارید" یعنی تنها خودتان نماز خوان نباشید بلکه چنان کنید که آیین نماز در جامعه انسانی بر پا شود و مردم با عشق و علاقه به سوی آن بیایید. بعضی از مفسران گفته اند:تعبیر به"اقیموا"اشاره به این است که نماز تنها اذکار و اوراد نباشد،بلکه آن را به طور کامل به پا دارید که مهمترین رکن آن توجه قلبی و حضور دل پیشگاه خدا و تاثیر نماز در روح و جان آدمی است.در حقیقت در این سه دستور اخیر،نخست پیوند فرد با خالق(نماز) بیان شده،وسپس پیوند با مخلوق(زکات) و سرانجام پیوند دسته جمعی همه ی مردم با هم در راه خدا! منبع:تفسیر نمونه/جلد1
دختران بیدار |